Setmana 5
Aquesta setmana només hem tingut un dia de classe i ho hem aprofitat per parlar de l'interesantíssim text de Nieves Blanco: "Saber para vivir".
Per a mi, la frase estrela del text és "Educar és preparar per a la llibertat"; donat que em sembla que això és (o hauria de ser) el resultat de l'escola: donar a l'alumnat les ferramentes per aprendre i que elles i ells puguen esdevenir qui volen ser.
Així mateix, cal destacar un punt que ens clarifica l'autora: la diferència entre el saber i el coneixement, que defineix de la següent manera: "El coneixement és allò que adquirim, habitualment amb esforç, té un caràcter més intel·lectual i busca la universalitat [...]. D'altra banda, el saber s'adquireix sense esforç i [...] està lligat a l'experiència [...]. L'origen del coneixement és el pensament, el dubte; l'origen del saber és l'experiència. La diferència fonamental entre coneixement i saber és el mètode, la via d'accés i transmissió."
A més, remarca la importància de relacionar l'experiència amb el coneixement, per tal que ambdós factors puguen desenvolupar-se.
D'altra banda, també vam fer una activitat en grups en la que havíem de decidir el currículum de l'alumnat i els coneixements que haurien de tindre quan acabaren l'educació primària. Al meu grup, vam decidir subratllar no els coneixements, sinó els mètodes emprats i el resultat fou el següent:
Per a mi, la frase estrela del text és "Educar és preparar per a la llibertat"; donat que em sembla que això és (o hauria de ser) el resultat de l'escola: donar a l'alumnat les ferramentes per aprendre i que elles i ells puguen esdevenir qui volen ser.
Així mateix, cal destacar un punt que ens clarifica l'autora: la diferència entre el saber i el coneixement, que defineix de la següent manera: "El coneixement és allò que adquirim, habitualment amb esforç, té un caràcter més intel·lectual i busca la universalitat [...]. D'altra banda, el saber s'adquireix sense esforç i [...] està lligat a l'experiència [...]. L'origen del coneixement és el pensament, el dubte; l'origen del saber és l'experiència. La diferència fonamental entre coneixement i saber és el mètode, la via d'accés i transmissió."
A més, remarca la importància de relacionar l'experiència amb el coneixement, per tal que ambdós factors puguen desenvolupar-se.
D'altra banda, també vam fer una activitat en grups en la que havíem de decidir el currículum de l'alumnat i els coneixements que haurien de tindre quan acabaren l'educació primària. Al meu grup, vam decidir subratllar no els coneixements, sinó els mètodes emprats i el resultat fou el següent:
- Cada divendres fer una assemblea en que l'alumnat opine sobre els continguts donats la darrera setmana i els sentiments produïts durant la mateixa, així com la proposició de nous temes per a donar la següent setmana.
- Llibertat creativa, especialment en les classes d'educació plàstica.
- Període de descans més prolongat que l'actual.
- Que l'alumnat dels cursos més avançats vagen a les classes dels petits per tal d'ajudar-los en les tasques d'aprenentatge.
Comentarios
Publicar un comentario